Vart är min orderbekräftelse? / Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
I direkt samband med att beställningen gjorts, skickas en orderbekräftelse ut automatiskt. Detta sker i samma sekund köpet godkänts.
Den absolut vanligaste anledningen till att man inte "fått" sin orderbekräftelse är att din epostservice har sorterat den som "skräppost".
Saknar du din epost är det jätteviktigt att du letar upp den i skräppostkorgen och markerar den som "icke skräppost" så att du får framtida uppdateringar kring din beställning när din försändelse från oss skickats.
Om du inte flyttar din orderbekräftelse till din vanliga inkorg kommer dessutom denna att raderas per automatik efter ett givet tidsintervall (oftast 30 dagar). Då kommer du aldrig att kunna hitta den igen.
En annan anledning kan naturligtvis vara att du råkat stava någonting fel i din epostadress varpå den ju har skickats fel. Har du inte hittat din orderbekräftelse bland skräppost så skicka ett kort epostmeddelande till vår kundtjänst - uppge ditt fulla namn och adress så kan vi se direkt om något sådant skett och hjälpa dig med ett nytt utskick av orderbekräftelse.
Varför är min orderbekräftelse viktig och vad skall jag titta efter?
2 Saker är de absolut viktigaste med denna - Har dina kontaktuppgifter blivit korrekta? Har du fått med dig rätt antal av dina tänkta varor?
Kolla Alltid ditt mobilnummer på orderbekräftelsen - Om dina kontaktuppgifter blivit felaktiga, så löper du ju dessvärre en stor risk att ditt paket kommer fram till utlämningsombud och att dina aviseringar då kommer fel och att paketet hinner skickas tillbaka innan du har hunnit förstå att något blivit fel. Ej uthämtade paket är väldigt dyra i hantering och en otroligt tråkig kostnad för både oss och våra kunder. 9 av 10 ej uthämtade paket beror på att mobilnummer har blivit fel. 2 siffror som bytt plats - eller att man missat att ändra till sitt nya telefonnummer om detta bytts nyligen.
Kolla att du fått med dig rätt antal varor i ditt köp - Våra lagersaldon förhindrar köp av fler varor än vad som finns i lager. När man har lagt en produkt i sin varukorg och sedan ökar antalet med + tecknet, så kommer den säga ifrån om det inte finns fler att lägga till. Detta är dock lätt att missa om det går lite för fort. Det är även vanligt förekommande att man råkar peka lite snett vid ändring av antal, eller för fort - varpå förändringen inte heller kommer med korrekt.
Titta därför alltid på din orderbekräftelse så att antalet av varje vara stämmer överens med vad du tänkt. Har det blivit fel kontaktar du oss direkt via epost på kundtjanst@hemshopen.se och skriver ordernummer i ämnesraden - så stoppas din beställning från vidare hantering tills vi har haft en kontakt kring ditt ärende.
Vart är min beställning?
När vi skickar din beställning från vårt lager så skickas det ett epostmeddelande där det finns en spårninglänk. Denna blir aktiv efter att paketet har scannats in hos DHL´s terminal. Detta sker normalt sent på kvällen samma dag paketet har hämtats, men kan i vissa fall dröja en dag ytterligare (vid högsäsong och period med extra arbetsbelastning hos DHL). Så, så länge du har detta mail kan du själv spåra ditt paket.
Saknar du detta mail, så börja med att titta igenom din korg för skräppost och om det återfinns där så markera avsändaren som icke skräppost.
Men - då paket bara ligger som mest 7 dagar hos ombud, så är det samtidigt viktigt att höra av sig till vår kundtjänst om dagarna går och du inte känner att du har bra koll på vart paketet befinner sig - Har det gått 5 dagar från att vi meddelat att paketet skickats bör du ta kontakt med kundtjanst@hemshopen.se så tittar vi omgående på detta och ser så att allt är korrekt. Bor du i norra halvan av Sverige kan du vänta ytterligare 1 dag.
Kan jag ångra/avboka mitt köp
Du kan alltid ångra ditt köp och be oss att ta bort det, så länge din beställning inte har blivit hanterad. Du blir meddelad när din beställning är bokad och på väg och det inte längre går att göra förändringar i din beställning - men innan dess går det jättefint.
30 Min efter inkommen beställning har du "alltid" på dig.
Kan jag ändra något eller lägga till fler varor i min beställning jag nyss gjort?
Så länge vi inte har hanterat din beställning, så går det jättefint att göra förändringar. Det finns tillfällen där detta kan gå snabbt, men aldrig snabbare än 30min efter inkommern beställning.
Vill du lägga till fler varor eller göra förändringar som "ökar" köpbeloppet kommer Klarna i de allra flesta fall stoppa oss från att göra dessa förändringar. (Varje order är kopplad till Klarna och alla förändringar vi gör på var order måste godkännas av Klarnas system).
Så det enklaste sättet om du bara vill lägga till något är att göra en ny beställning - maila oss på kundtjanst@hemshopen.se i direkt samband med detta så samfraktas båda beställningarna och vi tar bort eventuell fraktkostnad på den nya beställningen. Vill du känna dig extra trygg med detta kan du ta kontakt med oss innan du gör tilläggsbeställningen så att vi kan bekräfta att den första är pausad i väntan på den extra beställningen. Vi kan även då ordna en engångskod för fri frakt så du ser rätt belopp direkt i kassan.
Har jag öppet köp/returrätt om jag ångrar mig efter leverans?
Ja - självklart har du alltid rätt att skicka tillbaka dina varor om det inte passar eller om du av annat skäl inte längre vill ha din vara. Du behöver aldrig uppge något skäl till varför du ångrat dig.
Villkoret är att varan fortarande är oanvänd och i sitt originalskick - 100% Nyskick. Se därför till att varan såväl som alla etiketter och eventuell förpackning är i samma skick i returen som när de kom till dig.
Du har 30 dagar på dig från inköpsdatum (lite längre än lagstadgade 14 dagar - som räknas från mottagande). Du behöver alltså ha lämnat in/skickat din returförsändelse senast 30 dagar efter beställningsdatumet på din orderbekräftelse.
Vid retur står du själv för fraktkostnaden - och vi ordnar gärna en returetikett (elektronisk) med vårt fraktavtal. Med vår frakt skickas returen som Företagspaket, vilket innebär den snabbaste hanteringen och framför allt att försändelsen är försäkrad. Eller så ombesörjer du frakten på egen hand.
Du hittar fullständig information kring öppet köp och returhantering under punkt 2 i våra köpvillkor ->
Vad gör jag om något är skadat eller har gått sönder i leveransen?
Kontrollera alltid dina varor i direkt samband med att du har fått hem dina varor. Är något trasigt, så tar du bild/bilder på alla skadade varor och skickar till kundtjanst@hemshopen.se - skriv ordernummer i mail eller ämnesrad. Då kommer vi att lösa en ersättningsvara så snart som bara möjligt till dig.
Fraktskador/ Varor som har gått sönder i leveransen - behövs anmälas inom 3 dagar efter att du har hämtat ut ditt paket.
Finns det några dolda kostnader?
Nej - Du ser alltid direkt i både varukorgen och på kassasidan vad priset för varan/varorna är samt billigaste fraktalternativ. Det står även i varukorgen hur mycket som saknas för att frakten skall ingå i priset. "Fraktfri" nivå är alltid räknat på varornas värde - utan fraktkostnad.
Vi arbetar inte med några expeditionskostnader eller liknande tråkiga överraskningar i kassans sista steg.
Det finns däremot en jättetråkig kostnad som kan uppstå om man inte hämtar ut sitt paket från utlämningsombudet i tid. Skickas det tillbaka så tar både ombudet och fraktbolag väldigt bra betalt för hantering av försändelsen först in på lager och sedan ut igen tillsammans med frakten tillbaka till oss.
Avgiften vi tar ut för Ej uthämtade paket är 299:- vilket i de allra flesta fall innebär större kostnad för oss än för dig.
För att undvika ett ej uthämtat paket - kolla alltid din orderbekräftelse så att ditt mobilnummer är korrekt. Har du ångrat ditt köp är det alltid mycket billigare att hämta ut sitt paket och returnera det - jämfört med att låta det skickas tillbaka som "ej uthämtat". Både för dig och för oss. Man kan göra detta vid ett och samma tillfälle om man har bett oss om en returetikett - då skriver ombudet ut etikett och klistrar över den som sitter.